Als je mijn nieuwsbrief te gek vindt, dan gaan we niet matchen...
- Jordy Callens

- 12 mrt
- 3 minuten om te lezen
Als je mijn nieuwsbrief ontvangt en je eerste gedachte is: "Deze jongen is echt gek (en niet op een goede manier)", dan denk ik dat we geen match zijn.
Innovatie vraagt namelijk om een beetje gekheid. Als je écht iets wilt veranderen binnen je bedrijf, moet je durven afwijken van de platgetreden paden. Kies je liever voor de veilige optie – een neutrale CV, een maatpak, en een ‘normale’ babbel – dan ben ik waarschijnlijk niet de juiste persoon voor jou. Maar als je openstaat voor het onbekende en het onverwachte, dan kunnen we het goed met elkaar vinden.
Waarom innovatie som raar moet zijn
Innovatie begint niet bij veiligheid. Een comfortabele, veilige omgeving zal je niet helpen om doorbraken te realiseren. Voor innovatie moet je risico's durven nemen. Je moet soms afwijken van het pad dat iedereen volgt, ook al weet je niet precies waar je uitkomt. Natuurlijk probeer je je ideeën te onderbouwen met sterke data en onderzoek, maar het pad naar echte innovatie gaat niet altijd over rozen. Soms ga je gewoon hard op je bek, en dat is prima. Innovatie is nooit veilig.
De beste innovaties die ik ken, zijn ontstaan door mensen die bereid waren risico's te nemen. Ze zagen kansen die op het eerste gezicht misschien wel gek of onmogelijk leken, maar ze gingen er gewoon voor. Neem nu Wilbur en Orville Wright, beter bekend als 'The Wright Brothers'. Ze hadden een droom die door velen als onzin werd beschouwd: vliegen. Mensen om hen heen zeiden: "Vliegen is alleen voor vogels!" of "Dat is onmogelijk!" en vroegen zich af: "Zijn jullie helemaal gek?" Maar kijk waar we nu zijn – we vliegen dagelijks over de wereld! Dit was hun gekke idee, maar zonder hen hadden we misschien nooit vliegtuigen gehad. Ze durfden een sprongetje in het onbekende te maken en legden de basis voor de moderne luchtvaart.
En dan is er Jos Van Bedoff, een naam die je misschien niet kent, maar waarvan je waarschijnlijk dagelijks profiteert (als je een man bent). Jos werkte als onderhoudsmedewerker op Schiphol en was het beu dat reizigers altijd naast de pot urineerden. Hij besloot slim in te spelen op het mannelijke brein en plakte kleine vliegjes in de urinoirs. De reizigers vonden het blijkbaar wel grappig om naar de vliegjes te mikken, en sindsdien zijn de toiletten veel netter. Wie had gedacht dat zo'n eenvoudig, gek idee een zo'n groot verschil zou maken? Jos durfde te denken buiten de gebaande paden, en dat betaalde zich uit.

Als je denkt dat de ideeën van The Wright Brothers of Jos Van Bedoff te raar zijn, dan denk ik niet dat we een match zijn. Ik ben niet bang om te falen en ervan te leren. Want als je niet durft te vallen, kom je nooit vooruit.
Een match vs geen match
Een matchend bedrijf | Een niet-matchend bedrijf |
"Out-of-the-box ideeën? Graag!" | "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg." |
"We gooien soms spaghetti tegen de muur om te zien wat blijft plakken." | "We eten de spaghetti pas als het netjes op ons bord ligt." |
"We geven jonge stemmen een podium." | "Ervaring gaat altijd voor." |
"We omarmen creativiteit en onverwachte invalshoeken." | "We kiezen voor bewezen methodes." |
"We geloven dat zelfs een lama op rolschaatsen ons iets kan leren." | "We houden het liever bij wat we al kennen." |
"We geven ruimte om ideeën te testen, ook als ze mislukken." | "We willen zeker zijn dat iets werkt voordat we het proberen." |
"We houden van ideeën die eerst een beetje ongemakkelijk voelen." | "We houden van ideeën die in het Excel-bestand passen." |
"We zien fouten als een kans om te leren." | "Fouten zijn een teken dat er iets fout is gegaan." |
Denk jij dat we een match zijn nadat je dit gelezen hebt? Ik ben klaar voor dat eerste kennismakingsgesprek! Of twijfel je nog een beetje? Het zal wel duidelijk worden na dat eerste kennismakingsgesprek! ;)


