top of page

Hoe ik innovatie ga aanpakken bij jouw bedrijf!

  • Foto van schrijver: Jordy Callens
    Jordy Callens
  • 20 mrt
  • 3 minuten om te lezen

Al mijn big talk over innovatie de afgelopen weken... Dat kan je al heel wat hebben bijgebracht. Maar misschien zit je nog met de vraag: "Hoe zou deze kerel nu eigenlijk écht innovatie aanpakken binnen ons bedrijf?"


Ik kan natuurlijk leuke en inspirerende blogposts schrijven, maar uiteindelijk draait het om de praktijk. Wat zou ik concreet doen als (Junior) Innovatiemanager bij jullie? Dat lees je hieronder.


Begrijpen, begrijpen, begrijpen

Innovatie begint bij begrijpen. Voordat ik ook maar iets kan veranderen of vernieuwen, moet ik jouw bedrijf door en door kennen.


Wat is het businessmodel? Welke producten en diensten bieden jullie aan? Wat zijn de grootste uitdagingen? Hoe ziet de markt eruit? Dit zijn de vragen waar ik me in mijn eerste weken in vastbijt. Hoe beter ik de context begrijp, hoe effectiever ik innovatieprojecten kan begeleiden.


Begrijpen is niet gelijk aan 'een expert zijn'! Je moet geen expert zijn in een bepaald vakgebied om erin te innoveren. Het omgekeerde acht ik juist waar. Met zeer diepgaande kennis in een bepaald vak - zoals een expert zou hebben - kun je tunnelvisie krijgen. Je kent de huidige problematieken en oplossingen zeer goed, maar deze kennis beperkt je soms om gek en uniek te denken.


Projecten, van groot tot minuscuul

Innovatie kan groots en meeslepend zijn, of net subtiel en efficiënt. Groot of klein maakt niet uit—het draait om impact.


De innovatieprojecten die ik bij jullie ga aanpakken kunnen van week tot week verschillen van grootte, maar ieder project dat ik (mee) uitwerk, zal wel één gemeenschappelijke factor hebben: een grote impact! Het doel van innovatie is dan ook om impact te maken. En dit kan binnen verschillende domeinen:

  • Business model innovatie: Een nieuwe manier ontwikkelen om waarde te creëren, leveren en capturen, zoals Netflix dat deed door over te schakelen van dvd-verkoop naar een abonnementsmodel.

  • Product innovatie: Het verbeteren of ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, zoals Apple met de iPhone die de manier waarop we mobiele telefoons gebruiken volledig veranderde.

  • Proces innovatie: Efficiëntere of effectievere manieren introduceren om producten of diensten te produceren en leveren, zoals Toyota met lean manufacturing om verspilling te minimaliseren.

  • Interne innovatie: Vernieuwingen binnen een bedrijfscultuur of werkmethoden om creativiteit en efficiëntie te verhogen, zoals Google met zijn 20%-regel waarbij werknemers tijd krijgen om aan eigen projecten te werken.

  • ...


Geen enkel innovatieproject is hetzelfde. Elk idee vraagt om een unieke aanpak, afgestemd op de impact die we willen realiseren. Zo zal ik ook elk innovatieproject bij jullie behandelen, met als doel veel impact te creëren!


Hoe innovatieprojecten tot stand komen

Innovatie ontstaat niet toevallig. Het komt voort uit een vraag of een idee. Daarom maak ik een onderscheid tussen vraaggestuurde innovatieprojecten en spontane innovatieprojecten.


  • Vraaggestuurde innovatieprojecten: Minstens maandelijks zetten we al onze grote bedrijfsvraagstukken en challenges op een rijtje, zoals: "Hoe kunnen we meer van product X verkopen?", "Hoe kunnen we onze conversies verhogen?" of "Hoe ziet de toekomst van onze markt eruit?" Al deze vraagstukken worden besproken, en de meest impactvolle worden omgezet tot een innovatieproject. Zo behouden we onze focus en hebben we een scherpe doelstelling.

  • Spontane innovatieprojecten: Soms ontstaan briljante ideeën uit het niets. Wie weet heeft iemand binnen het bedrijf een tof idee waar potentieel in zit. Of wie weet blijkt uit wekelijks trendonderzoek (want dat doe ik ook bij jullie) dat er nieuwe ideeën op ons te wachten staan. Dit zijn spontane innovatieprojecten. Projecten waarbij we niet vertrekken vanuit een vraagstuk, maar vanuit een kick-ass idee of vonk dat we uitbouwen tot iets impactvol!


Dus... hoe zou ik innovatie aanpakken bij jullie bedrijf?

Ik kan er eindeloos over schrijven, en jij kan er eindeloos over lezen… maar als je écht wil weten hoe ik innovatie bij jullie zou aanpakken, nodig me dan uit voor een eerste sollicitatiegesprek. Dan vertel ik het je in levende lijve. ;)


Wil je echt weten hoe ik innovatie bij jullie zou aanpakken? Stuur me dan een mailtje voor een eerste kennismaking!



 
 
bottom of page