Who the f*ck is Jordy Callens?
- Jordy Callens
- 22 feb
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 26 feb
Goede vraag... Dat is iets wat je gaat ontdekken in deze sollicitatie nieuwsbrieven. Maar hier toch al een klein voorproefje: Ik ben iemand die het anders wil aanpakken. Tegen de normen ingaan en risico's durven nemen om mijn doelen te bereiken. Ik ben iemand die innovatie wil aanwakkeren en creëren binnen jouw bedrijf!
Over mezelf
Wie ben ik?
Ik ben Jordy Callens, afgestudeerd aan de bacheloropleiding Idea & Innovation Management. Iets minder dan 4 jaar terug stond er een belangrijke keuze mij op te wachten. Ik was net afgestudeerd van het middelbaar waar ik Grafische Communicatie studeerde. Ik ontwierp er huisstijlen, logo's, affiches, ... Na het afstuderen moest ik dé keuze maken: "Wat ga ik studeren de komende jaren?" Dit was helemaal geen gemakkelijke beslissing. Toevallig had ik dat laatste jaar een nieuwe passie ontdekt: ondernemen.
De beslissingsdag kwam steeds dichter en dichter bij, gelukkig werd het mij ook steeds duidelijker wat ik wou studeren. Ik wou ondernemen, in de businesswereld stappen, en ook creatief blijven. Deze twee pijlers - ondernemerschap en creativiteit - bepaalden mijn beslissing. Op een avond tijdens mijn zoektocht ontdekte ik 'Idea & Innovation Management'. Ik wist niet veel over innovatie, maar het trok me wel meteen aan.
Na drie jaar lang studeren - met daarbij vele innovatie opdrachten voor bedrijven, stages bij vernieuwende ondernemingen en een kick-ass Erasmus in Finland - heb ik mijn echte passie gevonden. INNOVATIE.

Mijn innovatiefilosofie
Wat is innovatie nu eigenlijk?
Innovatie is het buzzword van de eeuw. Het is een modeaccessoire om een bedrijf tof en hip te laten lijken. Het wordt vaak als bijvoeglijknaamwoord gebruikt waardoor we niet zien wacht het écht is: een proces.
Innovatie is een manier van denken en werken.
Denken: Innovatie is de normen durven uitdagen. Ook wel beter gekend als het cliché 'out-of-the-box thinking'. Wanneer je wil innoveren binnen jouw industrie kan je een industrie expert vragen voor advies. Deze heeft jaren ervaring binnen een bepaald domein, maar dat betekent niet dat er vernieuwende ideeën uit gaan komen. Ik durf zelfs het argument maken dat iemand die (bijna) geen ervaring heeft binnen een bepaalde industrie met meer vernieuwende ideeën gaat komen dan de expert.
Werken: Innovatie is niet zomaar creatief proberen denken en ideeën verzinnen. Het is een proces dat je doorwandelt. Van het vaststellen van een probleem of uitdaging, tot het bedenken van ideeën, tot het uitwerken van concepten, tot het testen van deze concepten, tot het allemaal opnieuw doen van dit proces. En dat aan 1.000 kilometer per uur. Innovatie is een proces. Je kan het documenteren en eruit leren.
Durven experimenteren met creativiteit
Uiteindelijk ligt de basis van innovatie bij het durven experimenteren met creativiteit. Drie belangrijke woorden: durf, experimenteren, creativiteit. Volgens mij dé drie factoren om innovatie waar te maken binnen een bedrijf. Laat het nu net zo zijn dat ik durf experimenteren met creativiteit (hint hint).
Waarom deze sollicitatie nieuwsbrief?
Durven experimenteren met creativiteit. Daarom!
Ik kan je de normale 'Beste meneer/mevrouw X'-mailtjes sturen. Ik kan je mijn CV doorsturen en een saaie motivatiebrief. Maar zoals ik eerder al vermeldde: innovatie start bij durven anders zijn. Dus voilà, een sollicitatie nieuwsbrief! Een originele sollicitatie die hopelijk opvalt tussen de massa standaard sollicitaties.